De zes gezichten van het ego (deel 2, Waardering)


Tweede deel van een serie van 6 artikelen: Waardering, perfectie, helpen en indruk maken

Het ego werkt als een overlevingsmechanisme. Het zorgt ervoor dat we situaties vermijden of bestrijden, die mogelijk pijnlijk of gevaarlijk zijn. Dit krijgt dan een hogere prioriteit dan het ‘algemeen belang’ en zorgt voor ‘ego-centrisch’ gedrag. We zijn niet in staat te doen wat nodig is, als het ego in de driver’s seat zit. Niet voor het algemeen belang, maar ook niet voor onszelf op de langere termijn. Als het ego echt getriggert wordt, is het ineffectief. Het is gericht op korte termijn overleven. Als dit gebeurt in situaties waarin we moeten kijken naar de lange termijn effecten van ons gedrag of waarin nuance belangrijk is, stelt het ego vaak verkeerde beslissingen voor. Dit mechanisme heeft dan ook een negatieve invloed op samenwerken en leiderschap. Delphi Mindconnection zoekt continu naar wegen om professionals te helpen goed met hun ego om te gaan en deze negatieve impact weg te nemen. Het ego heeft vele gezichten. In deze serie onderzoeken we de zes belangrijkste.

 

#2 Waardering, perfect willen zijn, helpen en indruk maken

Het ego is zelfbewust. Dat begint al ’s morgens vroeg met de vraag ‘Wat trek ik aan?’ Het ego vraagt zich af ‘Hoe kom ik op anderen over?’ Het ego heeft de behoefte om gewaardeerd te worden. Dat is belangrijk, omdat we sociale wezens zijn. Het ego weet dat het voortbestaan afhankelijk is van de sociale context. Als je uit de groep wordt gezet, wordt het allemaal een stuk moeilijker. Het ego let dus goed op hoe mensen op ons reageren en doet zijn best zo goed mogelijk over te komen. Dit kan ertoe leiden dat we ons anders voordoen, dan we werkelijk zijn. We worden minder hierdoor minder authentiek. We construeren een imago, een verhaal, rondom onszelf en proberen dat in stand te houden.

 

Verhalen

Dat verhaal kan allerlei vormen aannemen:

  1. Het ego wil indruk maken, door carrière, laten zien van rijkdom, uiterlijk, een knappe partner, een mooie auto, een interessant verhaal, de beste willen zijn, dingen voor elkaar krijgen en ga zo maar door;
  2. Het ego wil horen dat het gewaardeerd wordt. Er is grote behoefte aan bevestiging in de vorm van complimenten, het gevoel er nog steeds bij te horen, bewijzen dat het voetstuk er nog steeds is;
  3. Het ego gaat teveel voor anderen doen, wordt onderdanig en gaat anderen helpen zonder dat daar om gevraagd wordt. Dit is ‘de pleaser’. Als ik anderen help, doe wat zij zeggen, dan word ik vanzelf gewaardeerd, is de overtuiging die erachter zit;
  4. Het ego wil alles perfect doen. Fouten maken is hetzelfde als falen. De waardering die je aan jezelf geeft, is afhankelijk van de mate van perfectie van wat je doet. Het ego oordeelt (zie deel 1) over zichzelf en anderen als er een fout is gemaakt.

 

(on)vrijheid

Deep down hebben we natuurlijk allemaal de behoefte dat er van ons wordt gehouden en dat er positief over ons wordt gedacht. Het ego wil dit door anderen geleverd zien. Van jezelf houden is onvoldoende voor het ego. Dit maakt je afhankelijk van je omgeving. Je vrijheid gaat eraan (dit geldt overigens voor alle gezichten van het ego). Je ego zorgt voor onvrijheid.

 

Het ego voorbij

Het is voor ons mensen mogelijk het ego uit de driver’s seat te halen. Dat is op zich simpel, maar niet gemakkelijk. Het is niet gemakkelijk, omdat we de identificatie met het ego los moeten laten. Dat voelt soms eng, maar het levert je zo enorm veel op: vrijheid, de wijsheid om te doen wat nodig is, rust.

 

Wil je meer weten over hoe het ego werkt en er serieus mee aan de slag gaan om het te overstijgen? Wil je weten hoe je hiermee om kunt gaan? Check dan zeker de Congruentiemanager 2.0 training: de belangrijkste leiderschapsreis voor alle professionals. 

 

Wil je specifiek focussen op leidinggeven? check dan De Congruentiemanager

 

Je kunt ook abonneren op ons blog om ook de andere artikelen te ontvangen.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *