Hé OEN laat OMA thuis en smeer NIVEA!


Hé OEN, wat hebben OMA en NIVEA met communicatie te maken? ANNA maak je niet DIK en gebruik LSD. Een rare of prikkelende titel van mijn vlog deze week. Toch zal ik je binnen 2 minuten deze ezelsbruggetjes uitleggen zodat je jouw communicatie kunt verbeteren.

OEN staat in communicatie voor je houding en intentie: ben open, eerlijk en nieuwsgiering. Benader alles met open nieuwsgierigheid alsof het voor de eerste keer hoort. Zoals een verbaasde kabouter.

Laat OMA thuis: houd oordelen, meningen en adviezen achterwege, want dat belemmert je gesprek. Hoe goed bedoeld ook, misplaatste adviezen kunnen de ander frustreren en demotiveren.

NIVEA staat voor niet invullen voor een ander. Jumping to conclusions werkt averechts. Laat de ander zijn punt maken en vraag door. Aannames zijn vaak een stoorzender.

ANNA staat daarom voor altijd navragen, nooit aannemen. Ik citeer zelf altijd de opmerking van Wim Kuypers toen ik daar vestigingsleider was: “Aannemen? Het enige wat we hier aannemen is werk, correctie winstgevend werk, de rest vragen we gewoon!”

DIK is het ezelsbruggetje voor: denk in kwaliteiten. Focus je op de kwaliteiten in het gesprek en in de ander en laat negativiteit niet de overhand krijgen.

LSD staat voor luisteren, samenvatten en doorvragen. Die techniek helpt je om geconcentreerd aangesloten te blijven bij je gesprekspartner.

Communicatie is lastiger dan je denkt. ‘Goed communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar heen lullen.’ Dat je echt precies aansluit op hetzelfde komt niet vaak voor, maar deze ezelsbruggetjes kunnen je daar bij helpen.
Succes!