Wat leveren goede vragen op? Hier een aantal tips.


Vandaag een aantal mooie tips over het stellen van goede vragen.
Wanneer stel je nu open vragen? En wanneer zijn gesloten vragen effectiever?

Mijn naam is Paul Driesen van Delphi Mindconnection en samen met mijn collega’s zijn we expert op het gebied van Resultaatgericht Samenwerken. Dat levert niet alleen meer resultaat, maar ook een prettiger werksfeer op.

In communicatie is het stellen van goede vragen essentieel. En in ons leven zijn we gewend om misschien wel iets te veel gesloten vragen te stellen. Het helpt in de communicatie als je wat vaker een open vraag stelt, om te onderzoeken, hoe de ander over een bepaalde situatie of een bepaald probleem denkt. En goede open vragen beginnen met woorden, zoals: hoe, wat, wie, wanneer. Pas een klein beetje op met de ‘waarom’ vraag, want ‘waarom’ heeft altijd een stuk oordeel in zich. Dan kun je beter stellen: “wat maakt nou dat?” Als je een goede open vraag stelt, zal je merken dat de ander aan het werk is, dat ie nadenkt.

En wanneer zijn gesloten vragen essentieel? Nou bijvoorbeeld als je feiten wil checken, of als je aan het einde van een gesprek, wil checken of de ander het begrepen heeft, of het voorstel duidelijk is en of je daar een afspraak over hebt. Gesloten vragen bieden altijd een keuze: “Ben je het hier mee eens?” Nou, dan volgt er een antwoord: ja of een nee. “Wilt u rode wijn of wilt u witte wijn?” Ook daar volgt er een keuze.

Mijn allerbelangrijkste tip voor vandaag is: “Stel eens wat vaker goede open vragen!” Dat kun je doen in je team, maar je kunt natuurlijk ook thuis oefenen. En je zult er versteld van staan, hoeveel meer informatie je dan uit je communicatie haalt. En daar wens ik je veel succes mee!

Vond je dit een interessante tip? Vergeet dan niet te abonneren, klik door naar onze website of zoek eens op onze kennisbank. Tot volgende keer.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *