Timemanagement tips om je effectiviteit te verhogen


Met 3 eenvoudige stappen kun je jouw tijd nog beter leren managen:
– Registreren
– Analyseren
– Veranderen

Stap 1: Registreren.
Als je morgen opstaat, noteer dan de tijd op deze dag planner en noteer vervolgens gedurende de dag alles wat je doet. Ja ik bedoel alles! De 10 minuten dat je jezelf aankleedt; je reistijd, de tijd voor sociale netwerk, het project waaraan je werkt, ik bedoel echt alles. Vanaf het moment dat je opstaat tot het moment dat je naar bed gaat.

Stap 2: Analyseren.
Aan het einde van de dag ga je door de lijst en markeert iedere activiteit waarvan je zelf vindt dat die niet productief gebruikt is. Kies daarbij je 5 grootste tijdverspillers. Bijvoorbeeld het uur op facebook, of het halve uur bij de koffiemachine met een collega.

En dan Stap 3: Veranderen.

Hier zijn 3 manieren om je tijd-verspillende gewoontes te veranderen:
Ten eerste: prioriteren. Daarbij kunnen to-do-lists echt een effectief hulpmiddel zijn. Limiteer de lijst tot je 5 belangrijkste taken. En zet ze in volgorde van belangrijkheid.
2: Opruimen. Clean desk en een schone goedgeorganiseerde werkomgeving sparen je bergen met tijd om dat ene document te zoeken dat je nodig had. Dat verlicht je werk.
En ten derde: Plannen. We proberen allemaal 3 vliegen in een klap te slaan, maar multi-tasken is geen oplossing. Zet daarvoor in de plaats je activiteiten in een dagplanning met een begin en eindtijd. Dat geeft je houvast en overzicht. En houd je aan die planning.
Houd deze tips 1 week vol om je verspilde tijd te verminderen. Aan het einde van die week kun je zien waar je jouw timemanagementvaardigheden hebt verbeterd en hoeveel tijd jij hebt bespaard.

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *