‘Verbaasde kabouter’ vragen helpen je communicatie


Als je jouw communicatie sterk wilt verbeteren dan heb ik deze week een geweldige tip: maak gebruik van de ‘verbaasde kabouter’ vragen. Benader alles alsof je het voor de eerste keer hoort of ziet en je zult merken dat de ander zich veel opener gaat stellen. En een groot voordeel is dan, dat je minder last hebt van je eigen ego.

Mijn naam is Paul Driesen van Delphi Mindconnection.

In leidinggevende functies, eigenlijk in alle professionele rollen, is communicatie cruciaal. In de ideale wereld is onze communicatie top, maar in de praktijk is er vooral sprake van miscommunicatie. Goed communiceren is ‘zo dicht mogelijk langs elkaar heen lullen’. Als mensen schieten we echter vaak in oordelen, meningen, we luisteren wel maar horen de helft niet. Ons ego speelt op en we willen winnen en gelijk hebben, laten zien dat wij het wel weten en kunnen.

Juist als je alles benadert alsof het helemaal nieuw is, met een houding van open nieuwsgierigheid, als je de echte ‘verbaasde kabouter’ vragen stelt, zul je merken dat je meer te weten komt, andere dingen ziet, een veel beter contact met de ander hebt, een betere leider of professional bent en dat dat prettiger is voor jou en de ander.

Nou moet ik eerlijk gezegd bekennen dat dit ook voor mij nog een ontwikkelpuntje is. Of beter gezegd een ontwikkel punt, want mijn vrouw kijkt deze filmpje ook!

Ik denk vaak aan een half woord genoeg te hebben en vul het dan verder in. Soms is die aanname juist, maar meestal niet! Kleuters benaderen alles met een open nieuwsgierigheid, want voor hen is alles nieuw. Hun voortdurende ‘waarom? waarom?’ is tegelijkertijd sympathiek en ontwapenend. Totdat het irritant wordt.

Gebruik wat vaker die ‘verbaasde kabouter’ vragen, benader alles alsof je het voor de eerste keer meemaakt en ontdek wat het je oplevert. Laat je het me weten? Ik leer ook graag weer van jou!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *