Leidinggeven op afstand: hoe doe jij dat?


Sinds de corona-crisis werken veel mensen vanuit huis en zijn live-ontmoetingen en gezamenlijk overleggen lastiger geworden. Dat is niet alleen wennen voor de medewerkers, maar ook voor hun leidinggevende. Maar wat is er precies anders? Wat gaat er fout of juist beter?

Online of live?
Dankzij het internet zijn veel van jullie vanuit huis online gegaan. Zelf zijn we vanuit Delphi Mindconnection in maart direct overgeschakeld naar zo veel als mogelijk online trainen en coachen. Sommige cursisten vonden dit een voordeel omdat ze minder reistijd hadden en zelf een goede locatie konden regelen. Anderen vonden het lastiger, omdat ze in hun ogen de échte verbinding misten. Gelukkig zijn we allemaal verschillend.
We zijn 1 juni weer begonnen met live trainen, omdat het toen weer kon. Coachen blijkt digitaal echter heel goed te werken. Bij het live trainen kijken we wel of dit gezien covid19 verantwoord is. Voldoende ruimte, mogelijkheid tot ventileren door ramen of deuren open te kunnen zetten. We gaan echter de koudere tijd van het jaar in en dat wordt dat laatste lastiger. En covid19 is voorlopig nog niet voorbij. We willen onszelf en onze cursisten niet in gevaar brengen. Dus zijn ook wij ons weer aan het voorbereiden, dat we mogelijk weer online moeten trainen of een combinatie moeten doen.

Hoe gaat leidinggeven op afstand in andere branches?
Als je er goed bij stilstaat zijn er veel beroepen, die van oudsher gewend zijn om op afstand te leiden of begeleiden. Wat te denken van de planner van een transportbedrijf die 15 chauffeurs door Europa heeft rijden? Of een ondernemer in de taxibranche (en dan bedoel ik niet Uber) die 80 taxichauffeurs op de weg heeft. Moderne communicatiemiddelen (de mobiele telefoon was een doorbraak maar ook ‘state-of-the-art’ GPS software en routeplanners) brengen uitkomst. Natuurlijk wordt leidinggeven op afstand lastiger in fysieke productie omgevingen…

Wat zijn de succes factoren in situaties die beter zijn dan toen we wel samen op kantoor zaten? We hebben wel een vermoeden. De volgende ingrediënten spelen zeker mee:

  • minder verstoringen, meer output door concentratie;
  • minder tastbare controle, meer vrijheid van eigen indeling;
  • mensen ervaren vertrouwen en dat opent grote mogelijkheden;
  • succesvolle samenwerking heeft ook te maken met efficiënte afstemming;
  • korte online ontmoetingen (bijvoorbeeld in ZOOM of MS Teams) helpen om toch in verbinding te blijven en samen af te stemmen;
  • er ontstaan nieuwe mogelijkheden, businessplannen en ideeën en die worden gedeeld;
  • periodieke live ontmoetingen ook (onder de 1,5 meter voorwaarden uiteraard!)

Wat als jouw fysieke leiding ontbreekt?

Ook horen we van de negatieve effecten van die ‘thuiswerk’ situatie:

  • niet iedereen heeft thuis de luxe van een ‘concentratie-werkplek’, als kinderen thuis online les hebben en ook de partner van thuis uit werkt geeft dat juist veel extra stress;
  • afstemming ontbreekt en mensen werken inefficiënt samen (of juist alleen);
  • medewerkers missen de verbinding en de regelmaat van sociale contacten op kantoor;
  • niet iedereen kan thuis een rustige werkplek creëren;
  • door een gebrek aan terugkoppeling en verbinding ontstaat wantrouwen, onderling of juist bij de leiding;
  • de corona crisis geeft veel onzekerheid (‘Bestaat mijn baan straks nog wel?’) bij medewerkers;
  • sommige dingen kunnen nu niet op afstand en van uitstel komt afstel…

We zijn benieuwd naar jouw ervaringen. Waar loop jij tegenaan? Wat loopt bij jullie stroef? Welke oplossing werkte niet? Wat kun jij van anderen leren?
Die ervaringen kunnen we als input voor een blog of vlog gebruiken, maar mogelijk kunnen we die ervaring in onze trainingen inbrengen. Laat het ons weten! Mail of bel even!