De fasen van teamvorming:
Om te bepalen in welke fase jouw team zich bevindt kijk je naar de dominante kenmerken in het onderstaande overzicht. Bij de fase met de meeste kenmerken die overeenkomen kun je zien waar het team behoefte aan heeft. Je kunt dan acties ondernemen om dat ook te bieden.
Fase | Kenmerken | Behoefte aan | Aandachts- punten |
1 Oriëntatie | Middelhoog enthousiasme | Een gemeenschappelijk begrip van het doel van het team | Persoonlijk welzijn |
Hooggespannen, onrealistische verwachtingen | Overeenstemming over waarden en normen voor samenwerking | Acceptatie | |
Bezorgdheid over rollen, acceptatie, vertrouwen in anderen, eisen die aan de leden worden gesteld. | Overeenstemming over rollen, doelstellingen en maatstaven | Vertrouwen | |
Aarzelend, beleefd, conformistisch gedrag. | Overeenstemming over structuur en grenzen – hoe het werk wordt gedaan, door wie en wanneer, tijdlijnen, taken en vereiste vaardigheden | ||
Gebrek aan duidelijkheid over doel, normen, rollen, doelstellingen, structuur (hoe de samenwerking zal verlopen) | Overeenstemming over bevoegd-heden en verantwoordelijkheden voor besluitvorming | ||
Onafhankelijk van een autoriteit voor sturing en ondersteuning | Informatie over beschikbare Middelen | ||
Voorzichtig aftasten van de grenzen | Wederzijds kennismaken opdat talenten worden benut en persoonlijke relaties ontstaan | ||
2 Onvrede | Discrepantie tussen verwachtingen en realiteit | Verduidelijking van het Totaalbeeld | Macht |
Verwarring en frustratie omtrent rollen en doelstellingen | Herdefinitie van doel, rollen, doelstellingen en structuur | Controle | |
Onvrede met de afhankelijkheid van een autoriteit | Hernieuwd commitment voor waarden en normen | Conflict | |
Uiten van onvrede | Ontwikkeling van team- en taakinhoudelijke kennis en vaardigheden | ||
Vorming van coalities | Waarderen van verschillen | ||
Gevoelens van incompetentie, verwarring, laag zelfvertrouwen | Ontwikkeling van communicatie-processen, zoals actief luisteren,effectieve feedback, conflicthantering en probleemoplossing | ||
Concurrentie om macht, autoriteit en aandacht | Toegang tot informatie en middelen | ||
Gering onderling vertrouwen | Aanmoediging en geruststelling | ||
Enige mate van werkresultaten | Erkenning van geboekte resultaten | ||
Open en eerlijke discussie over aandachtspunten, emotionele blokkades, coalities en persoonlijke conflicten. | |||
Wederzijdse aansprakelijkheid en verantwoordelijkheid |
Fase | Kenmerken | Behoefte aan | Aandachts- punten |
3 Integratie | Meer inzicht in betrokkenheid bij rollen, doelstellingen, taak en structuur | Integratie team- en individuele rollen en doelstellingen, normen en structuur | Delen van toezicht en beheer |
Toenemend commitment voor waarden en normen | Voortgaande ontwikkeling van vaardigheden | Vermijden van Conflicten | |
Betere werkresultaten; middelhoog tot hoog | Aanmoediging om verschillende perspectieven te delen en het oneens te zijn teneinde probleemoplossingvaardigheden verder te ontwikkelen | ||
Toenemend vertrouwen, samenhang, harmonie en wederzijds respect. | Aanhoudend opbouwen van vertrouwen en positieve relaties | ||
Bereidheid om verantwoordelijkheid, leiderschap, toezicht en beheer te delen | Gedeelde verantwoordelijkheid voor leiderschap en functioneren van het team | ||
Begrip voor verschillen en deze op waarde schatten | Gerichtheid op toenemende productiviteit | ||
Gebruik van teamtaal “wij” in plaats van “ik” | Evalueren en leren van iedere ervaring | ||
Neiging om conflicten te vermijden | Erkenning en vieren van successen | ||
4 Productie | Duidelijkheid over doel, waarden, rollen En verantwoordelijkheden | Aanhoudende gerichtheid op productiviteit | Nieuwe uitdagingen |
Zelfsturing als teampraktijk die energie vrijmaakt en leidt tot continue verbetering | Nieuwe uitdagingen | Aanhoudende groei en Leerprocessen | |
Onderlinge relaties en communicatie die stoelen op vertrouwen, wederzijds respect en openheid. | Erkenning en vieren van behaalde teamprestaties | ||
Flexibiliteit en gedeeld leiderschap waardoor het team kan reageren op nieuwe uitdagingen | Individuele erkenning | ||
Optimale productiviteit en hoge maatstaven | Autonomie op het gebied van besluitvorming binnen bepaalde grenzen | ||
Erkenning en waardering voor individuele en teamprestaties | |||
Hoog moreel |
Lees ook:
Welk leiderschap in welke fase?
Terug naar de Resultaatgericht Samenwerken Kennisbank
Deel deze pagina gerust via de social media: