Omgaan met veranderingen: in deze tijd van voortdurende en steeds snellere verandering misschien wel het allerbelangrijkste thema. Ik durf zelfs te stellen, dat bedrijven die het best kunnen omgaan met veranderingen, de winnaars van de toekomst zijn.
Maar hoe verander je dan? En hoe krijg je mensen mee?
Mijn naam is Paul Driesen van Delphi Mindconnection.
Darwin zei het al in zijn evolutietheorie: het zijn niet de sterkste dieren die overleven, maar zij, die zich het best kunnen aanpassen. En dat is voor ons mensen niet anders.
De veranderingen om ons heen gaan razend snel en steeds sneller. Met name de informatieverwerking is explosief gestegen. Bij ASML noemen ze dat de wet van Moore: het aantal transistors in een geïntegreerde schakeling door de technologische vooruitgang elke twee jaar verdubbelt.
De informatie die iemand in de middeleeuwen in een mensenleven moest verwerken, verwerkt een gemiddelde mens nu in 1 dag!
Hiernaast zie je een leuke cartoon: iedereen wil verandering, maar niemand wil veranderen. Of zoals ik zelf mijn talenten thuis rapporteerde: eerst omgaan met veranderingen en dan pas de de rest van het zooitje. En de reactie van mijn Bernadette: “Ja, ja. Totdat de hagelslag in het verkeerde kastje staat.” En daarmee besefte ik dat ik een veranderaar ben, maar een hekel heb aan veranderingen die mij worden opgelegd….
Dus veranderen zonder de mensen mee te krijgen is zinloos. “Als je merkt dat je op een dood paard rijdt, dan kun je beter afstappen” zeiden de Sioux indianen al.
De sleutel zit dus in het creëren van draagvlak. In het meekrijgen van mensen in de verandering. In het verwerken van het rouwproces, want we moeten de oude gewoonte loslaten.
Daarover meer in mijn volgende vlog! Dus abonneer of kijk volgende keer weer…