Wat heb je aan een ‘elevator pitch’?


Wat is een ‘elevator pitch’? En wat is daar de functie van? In de vlog van deze week vertel ik je hoe je hier je voordeel mee kunt doen.

Mijn naam is Paul Driesen van Delphi Mindconnection.

Natuurlijk ken je de situatie waarin iemand op een netwerk ontmoeting aan je vraagt: “wat doe jij eigenlijk?”

Onvoorbereid laten mensen zich dan verleiden om een kort, vaag antwoord te geven: “Ik werk in de bouw.” Bijvoorbeeld.

Niks mis mee, maar het kan ook anders. “Ik ben projectleider bij het meest duurzame bouwbedrijf van Zuid Nederland. We werken vooral voor particulieren die comfort willen combineren met een laag energieverbruik voor een betaalbaar budget. Zo dragen we echt bij aan de toekomst en dat maakt ieder project weer uitdagend!”

Dat klinkt al heel anders en zal vermoedelijk interesse en vervolgvragen bij de ander uitlokken. “Hoe groot is jullie bedrijf dan? Welke projecten zijn het? Etc.”
Zeker als je jouw passie en enthousiasme in die elevator pitch hebt gelegd kan dat tot mooie gesprekken leiden.
Pas daarbij wel op om het niet alleen over jezelf en jou situatie te hebben, maar toon ook oprechte interesse in de situatie van de ander.

Houd je altijd dezelfde elevator pitch? Nee!
Het gaat om wat je doelgroep is, wat je daar voor doet en wat ze daar aan hebben.

Wat mijn elevator pitch is? Als je hier nog eens terug klikt naar bijvoorbeeld mijn allereerste vlog “Help, ik ga vloggen!” dan zie je dat ik die daar grotendeels in heb gebruikt. Ik ben benieuwd wat jouw pitch is.
Wil je een keer klankborden of overleggen? Neem dan gerust contact op.