Het managen van negativiteit 1


Een van de hardnekkigste fenomenen die ware mindconnection binnen organisaties in de weg staan is negativiteit. Daarmee is het managen van negativiteit een belangrijke taak van de leidinggevenden. Negativiteit is een gevolg van pessimisme, een attitude en daarmee een denk-gewoonte. De gevolgen van negativiteit op resultaten en werkplezier zijn nauwelijks te overschatten. Meestal zijn gewoonten te vervangen door andere, meer productieve gewoonten. Ook als het om denken gaat. Dit moet wel goed worden gemanaged. Dat is altijd de start van verandering. Negativiteit verdwijnt niet vanzelf!

het managen van negativiteit

Managen van negativiteit.

Het managen van negativiteit houdt in dat je het gedrag dat je wil uitbannen concreet benoemd en aangeeft dat dat niet meer kan. Hiermee herinner je mensen aan hun eigen verantwoordelijkheid. Vervolgens is het aan de medewerker het gedrag te veranderen. Daarbij kan een coach helpen. De coach helpt met het zoeken en uitproberen van gedragsalternatieven, bij het herkaderen van overtuigingen en bij het volhouden. De rollen van manager en coach kunnen door één persoon worden vervuld, maar dat is zeker niet evident.

 

Manager – coach, de volgorde!

De manager maakt het meest indruk als hij ‘direct, concreet en tactvol’ is. Uiteindelijk ligt de keus voor verandering bij de medewerker zelf. Pas als de keus is gemaakt vóór de verandering kun je de medewerker helpen vanuit een coachende rol. Die volgorde is belangrijk! Ga geen mensen helpen die de keus voor verandering nog niet hebben gemaakt. Ongevraagde hulp leidt tot enorme weerstand!

 

Waarom is het belangrijk negativiteit uit te bannen?

Zoals Mindconnection de smeerolie is, is negativiteit het zand in de machine. Negativiteit heeft de neiging zich uit te breiden. Een voorbeeld: klagers lokken een keuze uit. Je gaat mee met de klager, je gaat er tegenin of je gaat je ergeren aan het geklaag.
Alle drie zijn negatief. Je gaat energie steken in verkeerde zaken en het leidt tot verwijdering tussen mensen en verwijdering met de organisatiedoelen. De organisatie wordt steed minder doelgericht, de kans dat de gewenste resultaten worden geboekt wordt steeds kleiner. De kosten van conflicten, de tijd die je steekt in het coachen van gefrustreerde mensen en het managen van ‘gedoe’ worden steeds groter. Uiteindelijk wordt het gedrag in je organisatie steeds onvolwassener.

 

Mindconnection als stratgisch voordeel voor organisaties, managers en professionals

Wij zien Mindconnection dan ook als een strategisch voordeel voor organisaties. Het is een voorwaarde voor top performance. Het strategische voordeel geldt ook voor professionals en managers. De kunst je omgeving positief te beïnvloeden, het cultiveren van positieve relaties, effectief communiceren, het hebben van een proactieve mindset op dit gebied, verwijten niet persoonlijk maken, in staat zijn mensen als mensen te blijven behandelen, gaan voor het welzijn van anderen…. Het zijn een aantal vaardigheden en mindsets die je carriere zullen boosten. Dit is te leren en vergt diepgaande persoonlijke ontwikkeling. Ga er voor, het geeft je iets magisch!

 

Wil je verder ontwikkelen als manager in het managen van negativiteit? Kijk dan eens naar de Congruentiemanager training.

Wil je met je team aan de slag? Kijk dan eens naar onze Teamontwikkeling aanpak.

 

Lees ook: Hoe ga je om met negativiteit en cynisme


Een gedachte over “Het managen van negativiteit

Reacties zijn gesloten.