We weten het allemaal, beter luisteren naar je klant verbetert je dienstverlening. Beter luisteren naar je medewerkers maakt je een betere werkgever en manager. Beter luisteren naar je partner verbetert je relatie. Beter luisteren naar jezelf voorkomt burn-out. Beter luisteren naar je lichaam voorkomt blessures. Beter luisteren… Eitje! Toch?
De attente lezer ziet dat de bovenstaande voorbeelden allemaal te maken hebben met Mindconnection, met verbinding met jezelf en je omgeving. Luisteren is de belangrijkste voorwaarde om Mindconnected te kunnen zijn.
Dove mensen kunnen luisteren!
Luisteren wordt vaak verward met horen. Die twee zijn echt heel verschillend. Je kunt iets horen, maar dat wil nog niet zeggen dat je ook luistert. Luisteren is ook niet ‘doen wat er gezegd wordt’. Die betekenis heeft het ook nog wel eens. Luisteren betekent hier veel meer: ‘waarnemen wat nodig is’. Het bestrijkt dus het hele gebied van waarnemen en de manier waarop we die waarnemingen interpreteren. Hoe beter je dat doet, hoe effectiever je kunt acteren in een situatie. Vandaar dat ook dove mensen vaak goed kunnen luisteren.
Hoe luisteren wij?
Waarnemen wat nodig is betekent nogal wat. Het houdt in dat je zo objectief mogelijk in het hier en nu bent. Het gaat er dus niet om wat jij vindt dat er moet gebeuren, maar dat je waarneemt wat de situatie (of de klant, of je partner etc) nodig heeft. En dat is vaak iets heel anders. Onze oordelen, cynisme, angsten en zelfbedrog zijn ruis op de waarnemingskanalen. Ze voorkomen dat we horen, zien en voelen omdat het te druk wordt in ons hoofd. Bovendien vervormen ze wat we wel zien, horen, voelen. Ook beïnvloeden ze onze interpretaties. Met het waarnemen van je eigen luisteren leer je dus heel veel over ‘jezelf’. Pas als je de ruis hebt herkend en ‘erdoorheen kunt luisteren’ ben je in staat om goed waar te nemen en te handelen naar wat nodig is. Het vergt de vaardigheid om te zien wat er is, zonder daar al te veel van te vinden.
Enorme impact
De impact van goed luisteren is nauwelijks te overschatten. Al jaren werken we met onze relaties aan de kwaliteit van luisteren in de zakelijke context. De resultaten hiervan liggen op het gebied van persoonlijke ontwikkeling, teamprestaties en de overall prestaties van bedrijven. Medewerkers en managers die de bereidheid hebben hun ego tegen het licht te houden en het effect hiervan op hun functioneren onderkennen, gaan het vanzelf anders doen. Zij nemen hun ego-dingetjes minder serieus waardoor ze veel resultaatgerichter werken omdat de kwaliteit van hun keuzes verbetert en veel minder energie steken in gelijk krijgen, klagen, oncollegiaal gedrag, status en andere vormen van negativisme. Mensen worden integerder, emotioneel volwassener, rustiger, doelgerichter, vriendelijker en duidelijker.
Duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen
Duurzaamheid wordt vaak gekoppeld aan people, planet en profit. In de praktijk wordt er veel gedaan aan planet en profit. Het people stuk staat nog in de kinderschoenen. De ‘psychological footprint’ (wat laten we als organisatie achter op psychologisch gebied bij mensen) wordt niet gemeten. Begrippen als integriteit en duurzame relaties worden belangrijk geacht maar nauwelijks in de praktijk gebracht. Een uitzondering hierop is INNAX Gebouw en Omgeving. Hier wordt luisteren ingezet om integriteit, samenwerking en duurzame relaties te bevorderen als wezenlijk onderdeel van hun duurzaamheidsstrategie.
Functioneren van teams en afdelingen
Door in teams te onthaasten, te leren luisteren naar wat anderen inbrengen en minder de eigen mening door te drukken of de kat uit de boom te kijken wordt de werkbeleving een stuk beter. Ook de teamprestaties worden veel beter omdat er vanuit het gemeenschappelijke doel kan worden gewerkt, als de ego’s in dienst staan van dat doel. Met de focus op luisteren en de ontwikkeling die mensen doormaken komt een eind aan de strijd om schaarse resources. In plaats van dat de slimste of de sterkste zijn zin krijgt wordt nu vanuit het bedrijfsbelang besloten wat de prioriteiten zijn.
Link met verkoop
Zit je bij een klant ‘om het haakje te vinden’? Om te horen hoe je jouw producten of diensten kwijt kunt? Dan garandeer ik je dat je niet goed luistert. Je kunt niet waarnemen wat deze klant echt nodig heeft. Je zit jezelf in de weg. Mocht het je toch lukken om de sale te closen. Dan hoop ik voor je dat de klant er achteraf ook nog blij mee is. Toeval bestaat! Beter is afscheid te nemen van de deal voordat je binnenstapt…
Wil je hier meer van weten? Mail dan naar Goof van Kalmthout of kijk naar de Congruentiemanager 2.0 training
Wij zijn ook bijzonder benieuwd naar je reactie. Die kun je hieronder kwijt. We stellen het zeer op prijs.
Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.